توضیحات کامل تر را در ادامه مطلب بخوانید.

معنی VOIP انتقال صدا روی اینترنت یا همان پروتکل IP می باشد. این تکنولوژی در ابعاد مختلف تجاری، بین الملل و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد و هر روزه بر کاربران این تکنولوژی افزوده شده و سرویس های متنوعی روی آن ارایه می گردد.

تاریخچه voip

تکنولوژی  VOIP زاییده ایده NGN مخفف عبارت NEXT GENERATION NETWORK   به معنی شبکه های نسل آینده هست می باشد.

شاید اولین تجربه ما در ایران از تماس اینترنتی تحت شبکه چت روم های یاهو و … می باشد. بعدها این تکنولوژی بواسطه ارزش افزوده فوق العاده ایی که با کاهش هزینه ها داشت در غالب کارت های تلفنی جهت تماس ارزان قیمت بین المللی مورد استفاده قرار گرفت.

شکل گیری VOICE OVER IP به صورت تجاری با توجه به ارزش افزوده فروانی که به دنبال داشت به سرعت برای انتقال خطوط تلفن، تماس اینترنتی و تماس تصویری مورد استفاده قرار گرفت. سیستم تلفنی VOIP روز به روز با سرعت بیشتری حایگزین سانترال های سنتی می شود. با سرعت بسیار زیادی سیستم تلفنی تحت شبکه به انتخاب اول مدیران سازمان ها و شرکت ها تبدیل شد.

ویژگی های voip

ویژگی های سیستم VOIP از جهات مختلفی قابل بررسی می باشد. یکی ازمهمترین ویژگی های سیستم تلفنی شبکه تماس اینترنتی می باشد، کاهش هزینه تلفن از مهمترین پیامدهای تماس اینترنتی می باشد. تماس اینترنتی غیر از کاهش هزینه ها سهولت تماس های تلفنی را هم به دنبال دارد. با شماره گیری داخلی (سه یا چهار عدد) می توانیم یک تماس تلفنی را با همکاران خارج از دفتر برقرار کنیم و اختصاص یک شماره تماس می توان با فرد مورد نظر، در هر جایی که باشد  تماس تلفنی را برقرار نمود و از به خاطر سپردن چندین شماره برای تماس با یک نفر رهایی پیدا کرد. تماس تصویری، VOICEMAIL و نرم افزارهای تلفنی از دیگر قابلیت ها و ویژگی های VOIP می باشد.

مزایای سیستم تلفنی voip

یک سیستم VOIP برای یک شرکت مزایای متنوعی را به همراه دارد. از تماس اینترنتی و داخلی روی مربایل که بگذریم، امکاناتی نظیر ضبط مکالمات، صندوق صوتی یا همان VOICEMAIL، منشی تلفنی دیجیتال (IVR)، گزارشات تماس و بسیاری امکانات دیگر سیستم ویپ را به یک سیستم تلفنی همه جانبه با ابزارهای مدیریتی بسیار حرفه ای تبدیل کرده است.

سازمان ها و شرکت ها از قابلیت بی نظیر نرم افزارهای تلفنی می توانند در جهت مکانیزه کردن و اتوماسیون نمودن ارتباطات مشتریان با کارشناسان فروش و یا سرپرست ها و مدیران پروژه استفاده نمایند و قابلیت هایی مانند سیستم کد رهگیری تلفنی، اطلاع خودکار وضعیت کالا به مشتری، احراز هویت تلفنی و …. استفاده نمایند.

این نرم افزارهای تلفنی نقش به سزای در مدیریت و صرفه جویی در هزینه های منابع انسانی و بهینه سازی پاسخگویی به مشتریان و بهره ور نمودن فرایندها ایفا می نمایند.